Nya (till)skott bland växterna

Hemma / Home, Växter / Permalink / 1
Så, om vi bortser från min ordvits i rubriken, så tänkte jag att det har hänt lite kul grejer bland växterna innan och efter vår flytt. Det är en hel del små kompisar som skjuter nya skott, växer rejält och ger mig nya blad, och det är ju trots allt roligt att titta på hur saker växer, right?
 
 
Min hartassbräken får en massa nya skott! Den köptes stor, yvig och vacker i höstas, men i mitt dåliga mående orkade jag inte ta hand om den och den eh... torkade ut. Så ungefär alla bladen dog, och när jag började vattna rejält igen så kom dessa små kompisarna upp! I skrivande stund har den 5 nya små, och jag tror det snart ploppar upp fler!
 
 
Även Prickbladet (utan prickar, för den här heter Green Magic och är enfärgad) får nya små bebisar vid foten! Den här köptes i somras för en tjuga på Ica och jag fick reda på först för ett par veckor sen vad det var för något. Himla fin ändå!
 
 
Monsteran började ge mig ett nytt blad innan vi flyttade och har vecklat ut det nu - utan flikar.. Så synd, men ändå glad att den verkar trivas efter att jag drog upp 5 av de 7 stammarna den hade och gav bort till diverse personer jag kände och inte kände, hehe. Hoppas den snart växer till sig lite till!
 
 
Elefantörat jag bytte till mig mot en monsterastickling i höstas har blivit rätt stor och fin! Jag tror den hade 3 blad när jag fick den, och den verkar trivas här hemma i det nya söderfönstret. Det är till och med fler nya blad på gång än det var här!
 
 
Gullrankan får också, sakta men säkert, fler blad! Den kommer förhoppningsvis bli gladare i vår när den får ny jord. Hoppas det, i alla fall, för den här är jag väldigt förtjust i!
 
 
Min lilla regndropps-peperomia (fritt översatt) får också nya blad titt som tätt och har vuxit rätt rejält sen jag fyndade den på Ica mitt i sommaren! Visserligen har blad i bottnen gulnat och dött också, men den får ju nya hela tiden, så det spelar nog ingen roll.
 
 
Sist, men inte minst, ut är det här lilla nytillskottet som jag hittade på IKEA när vi var där efter flytten! En kaffeplanta som verkar trivas fint i söderfönstret, och som får nya blad just nu! Himla gullig <3
 
Och det var de nytillskotten i hemmet! Egentligen har jag flera nya växter, men eftersom de inte skjuter nya skott än, så får ni se dem i ett senare inlägg! Vilken är er favorit?
#1 - - Wilda:

Så fint! Och haha älskar ordvitsen! Tänk vad fint ändå att det finns sån kraft i växter - att de liksom överlever så mycket och skickar ut nya skott av liv långt efter att en trott att de dött.

Svar: Hehe, hoppades någon skulle märka ordvitsen och kommentera på den ;) Ja, just den där växten behövdes verkligen i mitt liv när jag köpte den, så jag är glad att den tar sig igen!
Beatrice Hallberg

Till top