Left Overs Juli

Left Overs / Permalink / 1
Såhär i slutet av sommaren så inser jag att det är mycket jag har missat att visa här. Mycket för att jag inte bloggat så bra i sommar, och mycket för att det helt enkelt är en del mindre grejer som liksom inte krävt sina egna inlägg. Det blir en bild här och en bild där och så, och då blir det ju som det blir! Så här kommer en liten sammanfattning av de där dagarna i juli som helt enkelt inte blev ett eget inlägg.
 
 
Vi tog en liten tripp till Riccardos utanför Halmstad för varsin glass. De här hästarna betar i hagen utanför, och jag har försökt få en bra bild där båda är med nu i kanske tre år, kanske mer, och nu äntligen!
 
 
På vägen tillbaka tog vi kustvägen och stannade till snabbt i Steninge, där jag egentligen aldrig stannat utan bara åkt igenom innan. Det är en stenstrand med väldigt strömt hav utanför. Men det är också väldigt fint, och hela det lilla samhället lever upp på sommaren med caféer och konstnärer och så.
 
 
Vi gjorde ju en sats flädersaft också! Har inget specifikt recept egentligen, men jag tror vi utgår från det i Bonniers Stora Kokbok, och det brukar funka fint! Vi minskar dock i regel alltid vattenmängden för att göra mer koncentrerad saft, så att den smakar mer och tar mindre plats!
 
 
 
Jag och mamma tog en promenad ner till havet som jag egentligen redan bloggat om här, men det blev visst ett par uteblivna bilder i det inlägget!
 
 
En dag satt jag på balkongen i solen och läste lite. En barndomsfavorit som jag fyndat på typ Myrorna eller Emmaus eller så. Glaspärleresan heter den, och är första delen i en serie på fem böcker skrivna av Maud Mangold! Tyvärr svåra att få tag på, men helt klart värda att leta efter om man gillar fantasy för barn.
 
 
Många kvällsdopp med mamma blev det i slutet av juni och början av juli. Mest cyklade vi en bit bort från de mest fyllda delarna av Skrea Strand, och på så sätt kunde vi simma och plaska lite i fred.
 
 
Röda Faran och mina favoritsandaler från förra sommaren hängde med lite överallt också! Fast mest tog Röda Faran mig in till stan och bussen till jobbet, såklart.
 
 
En del fotmassage blev det också, hehe. Sån himla lyx att ha en snäll mamma som somnar hos en om man är ensam på kvällen, masserar ens fötter (ofta i alla fall) om man har ont, och kliar en mycket på ryggen!
 
 
En dag såg det helt plötsligt ut såhär från balkongen.
 
 
Det regnade så mycket att det stänkte hela vägen in till fönstret, fast regnet stod i princip rakt ner i marken.
 
 
Och ungefär 5 minuter senare såg det ut såhär - solsken och molnen på väg bort från himlen.
 
 
Samma dag tog jag mig in till stan för att möta upp dessa två! Alltså Kajsa och Lollo, mina två bästa vänner från gymnasietiden. Kajsa ser ni ju här lite då och då, men Lollo bor i Växjö och därför ses vi inte lika ofta. Gången innan denna var faktiskt här i December förra året.
 
 
 
Vi pratade i några timmar och åt varsin burgare på vårt stammisstället i Falkenberg - Burger Inn. Kan varmt rekommenderas, vi äter där så ofta vi bara kan, och lär inte sluta i första taget.
 
Sen gick vi en vända till Hemmakväll, jag köpte en film, och sen åkte vi hem till mig och myste i soffan en stund. Sen blev det kväll, jag skulle jobba dagen efter, och Kajsa fick skjuts hem av Lollo och jag blev ensam i lägenheten en natt till.
 
 
En annan dag började här!
 
 
Nämligen på Stålboms Konditori, tillsammans med mamma.
 
 
Jag hade varit på synundersökning för nya glasögon (som ni ska få se snart!) och hade inte hunnit äta någon ordentlig frukost. Så vi mellanlandade här för en liten fika, och det var varmt nog för att sitta på deras uteservering. Vi åt varsin biskvie (de har mina favorit-biskvier med citronsmak), jag drack en jordgubbssmoothie och mamma en latte. Eller kaffe i alla fall, jag dricker inte kaffe så jag ser inte skillnad på de där olika grejerna...
 
 
Sen cyklade vi vidare till Madde, för vi skulle nämligen plocka mer jordgubbar! Såhär kan det se ut om man sitter på knä i gången och inte har byxor på sig.
 
 
Jag fotade mer än jag plockade, eftersom det var andra gången för säsongen...
 
 
Men mamma och Madde plockade desto mer! Sisådär en 2-3 kg tror jag vi fick ihop bara hem till oss.
 
 
Så vi hade så det räckte till en sats jordgubbssaft till minsann! Men den ligger nerfryst i mammas och pappas frys, så den dricks väl upp först lagom till nästa års skörd.
 
Och lite så såg årets juli ut för mig, om man räknar bort allt jag redan hunnit blogga om! Nu är ju augusti snart slut redan, men tills dess ska jag hinna visa lite större saker som hänt under tiden jag inte haft varken tid, ork eller plats på datorn att fixa sånt.
 
Nu är jag alltså tillbaka på riktigt, snart med en ny bloggdesign, nya kategorier och så vidare. Är så pepp på detta, ska bli så kul att få dela med mig igen, och att få ta del av era bloggar igen!
#1 - - Jess:

Så mycket falkenbergsfeeling på det här! Burger Inn <3

Till top