Göteborg pt 2 (Botaniska Trädgården, Pinkbär & In-Ex)

Resor & Utflykter / Göteborg / Permalink / 3
Så när jag var i Göteborg för ett par veckor sen fotograferade jag en hel del, och jag började med att visa en heeel massa bilder i förra veckan, och nu är det dags för del två av den dagen! Del ett hittar du här.
 
 
 
Min absoluta favoritdel alla kategorier när det kommer till trädgårdar och parker är när det finns växthus! Så det faktum att det finns ett enormt växthus i Göteborgs Botaniska Trädgård är ju inte helt fel.
 
 
Vi vandrade omkring i alla delarna, ganska precis samtidigt som ett gäng pensionärer som h.e.l.a. tiden skulle ställa sig i vägen för mina bilder. Inte särskilt uppskattat när jag redan var stressad över det faktum att jag inte hade så bra batteri på kameran. Nu höll det resten av dagen, men det hade lika gärna kunnat dö redan innan växthuset.
 
 
Där fanns saker som blommade lite överallt, sm den här... Som kanske rent utav har börjat bli något bär eller så? Jag gillar färgerna i alla fall!
 
 
Men min favoritdel är ändå den här, kaktusdelen! Den är både mer och mindre imponerande än den i Lunds Botaniska, för den är luftigare och har en hel mängd häftiga suckulenter, men jag hade velat se ännu fler häftiga, lite större, kaktusar kanske?
 
 
Den här delen gillade jag dock mycket, för där var en massa blommande kaktusar! Stort plus dock för att den rödaktiga leran som alla små områden består av är superfin mot allt det gröna!
 
 
Till slut styrde vi dock stegen mot utgången, och mot parkens lilla butik. Det hade börjat regna lite till under tiden vi varit inne, så vi halvsprang hela vägen ner för backen.
 
 
Och där fyndade jag minsann! En liten gullranka för enbart 35:- dessutom! Den huserar nu på mina pärl-lådor i hörnet av Erics skrivbord och ska snart planteras om i en ny kruka.
 
Vi styrde stegen tillbaka till spårvagnarna och tittade ut vilken som skulle ta oss närmst Linnégatan, som tydligen var avstängd. Jag tror det blev nummer 8, och vi hoppade av ett par stationer bort och gick den sista biten under en kort stund av solsken mellan regnmolnen.
 
 
För vi skulle äta detta! Pappa hade tittat ut innan så att han kunde äta glassen, och det kunde han minsann! Både rent allergi-mässigt och smakmässigt, hehe. Jag valde mint, melon och jordgubb, och det smakade verkligen det det skulle vara! Inte konstgjort, med andra ord.
 
 
Men när vi gett upp på glassen, promenerat och åkt spårvagn en bit till, så kom vi till mitt huvudmål (med ett kortare stopp på Science Fiction-Bokhandeln, hehe), nämligen In-Ex!

Jag skulle köpa sprayfärg till några projekt, och ville inte köpa de första burkarna över internet, utan valde ut några färger som kändes bra på plats.
 
 
Och sen kanske jag, eh... Handlade lite extra saker, som några penslar och ett block att måla i, men så är det när man går in i en butik där man skulle vilja ha allt! Tänk att kunna alla de tekniker som går att lära sig med sakerna i den här butiken? Det är ju faktiskt riktigt häftigt!
 
 
Men slutligen var det dags att röra sig tillbaka ner mot tåget, som vi utan att kolla hade missat med 10 minuter. Men inte hängde vi läpp för det, utan vi satte oss på Starbucks och tog varsin dricka (pappa en enorm frapuccino och jag en Very Berry Refresha (så töntigt namn btw)), och gick sakta ner till nästa tåg. Och tur var väl det, för där stötte vi på familjevänner som vi delade säten med hela vägen hem!
 
Och det var den mysiga dagen i Göteborg. Jag kan verkligen sakna att ha nära till den staden nu när jag bor i Malmö. Det är minsann tur att det går att åka tåg hela vägen utan att byta en enda gång!
#1 - - Mikaela:

Kaktusrummet <3333333

Svar: Jaaaa, jag veeeet <333 Men!! Lunds är faktiskt snäppet bättre. Det är i alla fall mer variation på själva kaktusarna. Du får komma ner hit så kan vi gå i Botaniska i Lund tillsammans!!! Hade supergärna lärt mig lite extra, och tänker att du skulle uppskatta den trädgården mer än nån jag vet!
Beatrice Hallberg

#2 - - Anonym:

Tack för en mycket fin dag. Ser fram emot fler. /Pappa P.S. Mycket fint fotodokumenterat. :-)

Svar: Tack finaste pappa! Kram <3
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Lätt!!!!

Svar: Kom, kom, kom!! Har en madrass och en tältsäng att sova på om du inte vill/kan bo någon annanstans! Du är så välkommen!!
Beatrice Hallberg

Till top