En Sightseeing-helg i Malmö

Malmö / Permalink / 5
Jag berättade ju i det här inlägget om att vi fick med oss Viktor hem från Falkenberg nu i helgen, och att jag skulle skriva ihop ett inlägg om det senare i veckan. Och det är precis vad det här är!
 
Viktor hade inte varit i Malmö innan, så vi visade honom våra bästa ställen, även om jag inte var med hela tiden, utan satt hemma och vilade efter en intensiv vecka delar av söndagen.
 
 
 
Vi kom till Malmö runt 11, och gick bara hem för att lämna väskor, handla lite på torget innan de stängde, och ja ni vet, sånt där. Efter det tog vi buss ut till Västra Hamnen! Jag vet inte hur många gånger jag skrivit om Bar Italia nu, men bland annat här.
 
 
 
De ska också ha Malmös bästa gelato, och jag tror verkligen på det! De har runt 20 olika smaker dagligen, och jag tror att varenda en är lika god. Framförallt skulle jag ta deras citronsorbet alla dagar i veckan! Den här gången valde jag just citronsorbet, vit choklad och hasselnöt, och alltså, need I say more?
 
 
 
Sen åkte vi vidare till Emporia. Vi behövde handla för helgens mat, och så är det ju själva byggnaden också, som ju är ett sorts landmärke i sig självt. På taket (ja, man kan gå upp på taket!) finns det bland annat en utkikspunkt där de har såna där kikare som på film. Så efter att ha tagit en närmare titt på IKEA och Öresundsbron gick vi ner från taket och ända ner till bottenplan för matinhandling.
 
 
Det blev en regnig helg, men på något sätt lyckades vi vara utomhus när det var bra väder, och inomhus när det regnade. I alla fall jag, för Eric och Viktor kom in och hämtade paraplyer på söndagen. Lördagskvällen spenderades med en lång snabbomgång av Trivial Pursuit, som jag efter många om och men vann. (Hehe)
 
Jag vet inte riktigt vad de gjorde, mer än att de tog en lång promenad till Pildammsparken, och att de hade det väldigt bra. De kom tillbaka för en hyfsat sen lunch, och då följde jag med ut!
 
 
Vi skulle nämligen introducera Viktor för falafel! Det här är vårt go-to-ställe i Malmö, kanske eftersom det bara ligger några kvarter bort, men också för att de har riktigt bra falafel.
 
 
Det här är snabbamt med kvalitet. Det tar ca 5 minuter från att man beställt (om det inte är lång kö, som det ofta kan vara en helgdag) tills man får välja sina pålägg och sen är det klart.
Den här gången fick vi klubbor också! Ett nytt inslag, hehe.
 
Sen gick killarna ut och gick igen, den här gången tror jag att de besökte Folkets Park, som ju också ligger några kvarter från oss.
 
 
En sista tur gick till Emporia. För man kan väl inte vara i Malmö utan att i alla fall ha testat Frozen Yoghurt? Eller ja, det kan man kanske, men jag tycker det är så gott att vem vill inte ta en tur och äta det bara för den sakens skull!?
 
 
Det här är vårt bästa ställe, det ligger längst upp längst in, men har väldigt mycket att välja på. Även den här dagen gick vi upp på taket, men det blåste så mycket att vi gick in igen. Vad Viktor tyckte om detta fantastiska? Sådär. Men så får det va!
 
Allt som allt var det en mysig helg. Att ha gäster är ju alltid roligt, även om jag är en sån person som lätt blir utmattad av för mycket sällskap och för många inplanerade aktiviteter. Nästa gång har vi mycket kvar att utforska, även av de saker vi uppskattar med den här staden.

Vill ni ha fler Malmö-tips? Är det ett uppskattat tillägg till den här bloggen? Jag utforskar ju själv fortfarande, men det känns som att det finns för få Malmö-guider i bloggosfären!
#1 - - Mikaela:

Jag gillar att läsa om Malmögrejer även om jag aldrig varit där! Men om jag någon gång har vägarna förbi så kommer jag gräva fram alla dina tips :D

Svar: Kul! Då kör vi på det! Stora Malmö-guiden i sommar. Önska gärna kategori/extra tips på något så ska jag fokusera på önskemålen! :D
Beatrice Hallberg

#2 - - ISA:

Jag tycker det är himla fint med sådana här inlägg, har aldrig varit i malmö så det är najs att bli lite peppad att dra dit ;)

Svar: Bra ju! Då ska jag storsatsa på Malmö-guiden i sommar. Har planerat en del, men måste ha olika kategorier, osv, osv.... Tipsa gärna om det är något särskilt du vill veta! Typ vad som finns i vilken kategori du nu önskar, eller så!
Beatrice Hallberg

#3 - - Mikaela:

Hm, okej: bra matställen, härliga parker att hänga i, allmän kul sightseeing typ om det finns nåt kul museum eller något, om det finns några butiker som inte finns utspridda i resten av Sverige (typ det där sostrene grene!? Låg det i Malmö?), bra barer? Det är typ det jag kommer på på rak arm!

Svar: Ska försöka hinna med det då! Och fota så mycket som det bara går, det är ju trots allt roligast med bra bilder på varje ställe också :)
Beatrice Hallberg

#4 - - Stina - Tillvaron.se:

Jag har aldrig varit i Malmö men skulle jättegärna vilja åka dit och bunkrar gärna tips från dig!
Tack så himla mycket för "nomineringen" på Fannys blogg, blev jätteglad när jag upptäckte det nu! Kram

Svar: Ja, men dåså! Då bunkrar jag upp med tips på min kära stad, så gör jag någon form av guide så fort det går! :)Och varsegod, hoppas det blev någon följar-boost när det kom upp! Kram
Beatrice Hallberg

#5 - - C'est la vie:

Gelato - fick googla på ordet för jag vet liksom inte riktigt vilken typ av glass det är ... nu vet jag :-)

Svar: Ja, det kanske var lite otydligt... Men bra att du hittade det! :)
Beatrice Hallberg

Till top